Z roku na rok wydajemy coraz więcej pieniędzy na leki, kosmetyki i suplementy diety. Założenie apteki może więc okazać się pomysłem na dochodowy biznes, warto jednak zapoznać się z wymaganiami, które stawiane są tego typu działalności.
Apteka – dobry pomysł na biznes?
Nie da się ukryć, że ludzie zawsze będą chorować. Statystyki pokazują, że sprzedaż leków cały czas rośnie. Tendencja wzrostowa dotyczy leków na receptę, bez recepty, a także różnego rodzaju suplementów diety, które cieszą się coraz większą popularnością wśród osób świadomie dbających o swoje zdrowie. Z drugiej strony otworzenie własnej apteki jet dosyć skomplikowanym przedsięwzięciem. Tego typu działalność wymaga spełnienia bardzo wielu szczegółowych warunków stawianych przez prawo.
Jak założyć aptekę?
Na początek trzeba wiedzieć, że prowadzenie takiej działalności wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia, które jest udzielane przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Za wydanie takiego zezwolenia pobierana jest opłata, która w roku 2017 wynosiła 10 000 zł. Dla większości osób największą barierą na drodze do własnej apteki są więc finanse.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na założenie apteki, będzie musiał zatrudnić osobę odpowiedzialną za jej prowadzenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierownik apteki powinien być magistrem farmacji z odpowiednim stażem lub specjalizacją z zakresu farmacji. Zatrudnienie kierownika nie jest konieczne, jeśli osoba zakładająca aptekę sama posiada wyżej wymienione kwalifikacje. Leki w aptece może wydawać wyłącznie farmaceuta lub technik farmaceutyczny.
Warunki lokalowe
Zgodnie z obowiązującymi przepisami powierzchnia podstawowa apteki ogólnodostępnej wynosi co najmniej 80 metrów kwadratowych, z wyjątkiem aptek znajdujących się na terenach wiejskich lub w miejscowościach do 1 500 mieszkańców, gdzie powierzchnia podstawowa powinna wynosić co najmniej 60 metrów kwadartowych. Trzeba pamiętać, że do powierzchni podstawowej należy dodać również miejsce niezbędne na pomieszczenia pomocnicze. Lokal przeznaczony na aptekę musi spełniać ogólne normy przeciwpożarowe, sanitarno-higeniczne oraz BHP. Szczegółowe wymagania stawiane aptekom znajdują się w przepisach prawa farmaceutycznego.
Marketing apteki
Nie wystarczy założyć aptekę, trzeba dotrzeć ze swoją ofertą do klientów. W przypadku takiej działalności ogromne znaczenie ma lokalizacja. Nie da się ukryć, że najwięcej klientów trafia do aptek położonych w pobliżu szpitali, przychodni, a także prywatnych gabinetów lekarskich. Szukając dobrej lokalizacji, warto brać pod uwagę również odległość od innych aptek, rodzaj ulicy, średnie natężenie ruchu w okolicy, a także dostępność miejsc postojowych.
W przypadku apteki możliwości promocji są ograniczone, ponieważ reklama takiej działalności jest zakazana przez prawo. Jednocześnie zakaz nie obejmuje informacji dotyczącej lokalizacji oraz godzin otwarcia. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby umieścić takie dane w Internecie, a także na ulotkach informacyjnych.