Co powinniśmy spożywać, aby wzmocnić organizm?

Wzmacnianie organizmu za pomocą suplementacji to temat nie nowy a do tego bardzo kontrowersyjny. Wiele osób uważa, że witaminy i minerały, jakie spożywamy, powinny być dostarczane wyłącznie w wersji naturalnej, czyli z pokarmem. Suplementację uważa się za niepotrzebną a nawet szkodliwą. Czy słusznie?

Zbilansowana dieta

Witaminy i minerały spełniają ważną rolę w codziennej diecie. Bez nich organizm nie jest w stanie funkcjonować w prawidłowy sposób. Teoretycznie to, co niezbędne do życia powinniśmy dostarczać w codziennej diecie. Jednak niewłaściwe nawyki żywieniowe jakie większość z nas posiada, nie sprzyjają właściwemu bilansowi. Niedobory witamin i minerałów działają jak efekt domina. Powodują osłabienie, wieczne rozdrażnienie, w dalszym etapie problemy zdrowotne a nawet poważne choroby. Można zahamować ten proces suplementując się pod kątem konkretnych składników. Najczęściej preparaty tego typu przyjmuje się przez jakiś czas, niekoniecznie w momencie, gdy już pojawia się problem. Dobrym pomysłem jest profilaktyka.

Zdrowa setka

W ciągu dnia powinniśmy przyjmować około 100 różnych witamin i minerałów. Przy zdrowym odżywianiu sprawa jest jak najbardziej wykonalna. Gorzej, jeśli nasza dieta pozostawia wiele do życzenia pod kątem wartościowych składników. Wówczas trudno samodzielnie dopasować to, co jest potrzebne. Stąd duża potrzeba suplementów, które mają konkretne proporcje w składzie. Nie ma potrzeby zastanawiać się nad tym, czy nasza dzienna dawna konkretnej witaminy jest właściwa czy zbyt mała. Wśród składników, które warto spożywać dominuje kilka:

– witamina C – silny antyutleniacz, wspomagający odporność

– witamina E – ma wpływ na naczynia krwionośne oraz funkcjonowanie narządów rozrodczych.

– witamina B1 – pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy

– witaminie A – dobrze wpływa na wzrok

– witamina B12 – pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek

– witamina K (K2 MK-7) jest odpowiedzialna za wspomaganie utrzymania zdrowych kości.

– witamina D3 – jej niedobory dotyczą większości Polaków bez względu na porę roku

Powyższa lista to składniki niezbędne do zdrowego funkcjonowania organizmu. Jednak rynek witamin i minerałów zdaje się rozrastać. I tutaj pojawia się pytanie, czy magnez, beta-karoten i zielona kawa w kapsułkach również jest nam niezbędna do szczęścia?

Zachować umiar

Już ponad 11 miliardów rocznie wydajemy na suplementy witamin i minerałów. Przed ich zakupem warto zrobić badania morfologiczne oraz wybrać się do lekarza, który szybko dostrzeże ewentualne niedobory. Specyfiki, które są dostępne bez recepty kuszą. Zwłaszcza, jeśli znajdziemy je w reklamach. Współcześnie suplementy znajdziemy wszędzie: w aptekach, sklepach spożywczych, drogeriach, Internecie, na stacjach benzynowych i bazarach. Jeśli będziemy je nabywać w mało sprawdzonych źródłach, nie do końca wiemy, jaki jest ich pełny skład. Niektóre suplementy wchodzą w kolizję z lekami, przyjmowanymi na stałe. Kumulacja witamin prowadzi nieraz do zaburzeń pracy układu pokarmowego. Może również zmniejszać wchłanianie leków oraz zaburzać metabolizm niektórych z nich.

Lista najważniejszych witamin i minerałów nie jest długa. Jeśli nie potrafimy ich dostarczyć organizmowi poprzez dietę, okresowa suplementacja jest jak najbardziej wskazana. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, osób starszych, aktywnych dorosłych oraz rekonwalescentów po chorobie lub operacji.

[Głosów:1    Średnia:5/5]